tisdag 30 oktober 2012

Veckobrev v. 43 - Hur kan konst inspirera arbetet i ateljén?


Jag har alltid låtit konsten  vara närvarande och finnas tillgänglig i vår ateljé. Vi har flera konstböcker som barnen kan bläddra i. Där kan de hitta både äldre verk blandat med moderna.
                               
Konsten kan användas på flera olika sätt. Både som inspiration till skapande men ibland också som en källa till samtal eller bara som en upplevelse i sig själv. Konst kan väcka så många olika känslor beroende på betraktaren. 

 Jag tänkte dela med mig av några tillfällen där konsten inspirerat barnens skapande i vår ateljé. 

I en av våra konstböcker finns det en målning av Yves Klein. Den är målad i hans karakteristiska blå nyans. Den är bara blå. Bildtexten beskriver hur den blå färgen symboliserar oändligheten.

                    

Detta blev början till en lång diskussion om vad oändlighet är. Hur kan man förstå det? Hur är något oändligt? O-ändligt... Barnet hade många tankar. När vi var klara plockade hon fram blå färg och blandade till samma nyans som på bilden och målade sin egen oändlighet.

Ett annat exempel är när ett barn såg en bild av Karl den XII likfärd. Barnet förstod att personen som bars på bår inte levde längre. Han är död. Det som hon funderade mest över var kudden som någon lagt under hans huvud.
                                Hon sa att någon varit snäll som gjort det så mjukt för honom. Empati. Hon hittade också på en egen historia om personerna som stod vid sidan av liktåget, en liten pojke och en man som varit och jagat. Målningen väckte många funderingar och tankar. 
I ett projekt om vår stad Trollhättan funderade på hur vi kunde använda oss av konst som inspiration. Vi kom på att vår stad har flera större konstverk i granit, som ingår i en utställning som heter "Kraften i stenen". I strömmen står det en stor fot uthuggen i sten. Utanför badhuset kan man bland annat se en enorm tron resa sig och på vårt torg finns det en fantastisk fontän.Vid Trollhättefallet finns det enjättestors skulptur av Strömkarlen                                               


 

Vi hade bestämt att de skulle få arbeta med skulpturerna på flera olika sätt. Ett var att prata om de olika konstverken; Vems var foten? Varför stod tronen på parkeringen utanför deras simskola? Vem var egentligen Strömkarlen och varför var han i fallet?

Fantasin flödade och vi fick höra många fantastiska historier från barnen. Därefter fick de reproducera granitverken på olika sätt, dels tvådimensionellt i kol och tredimensionellt i lera.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar