Under föreläsningen med Tarja Karlsson Häikiö
berättade hon att de värden som man lyfter i förskolan,
genomsyrar hela samhället i provinserna kring Reggio Emilia –
Reggio Emilias värdegrund. Man har en barnsyn, människosyn och en
kunskapssyn som bygger på demokrati. Ett samhälle i dialog. Det
sker en ständig kommunikation mellan barn, föräldrar, samhälle,
kollegor... Grannarna ställer upp för varandra. Man är
medmänniskor.
Det svenska samhället ser oftast
annorlunda ut. Generellt är bilden av oss svenskar att vi inte vill
kommunicera eller diskutera med varandra. Vi håller oss på vår kant. Vi
undviker gärna konflikter och kallas för ett ”konsensusfolk”.
På föreläsningen diskuterades vad vi
vill att barnen ska ha med sig när de slutar förskolan. Vill vi ha
barn som inte vågar tro på eller uttrycka sin egen tanke och som inte har
tillit till sin egen förmåga (eftersom de aldrig har fått
möjligheten att utmana sig själv) ? Eller vill vi ha barn som kommunicerar och som är innovativa, kompetenta medborgare?
Enligt vårt uppdrag och våra
styrdokument finns det inget val. Det står tydligt dokumenterat vad
barnen i förskolan har rätt till och vilken verksamhet som vi är
skyldiga att erbjuda.
För att ha en bild av vilka barn vi
vill ska lämna oss menar jag kräver att man också måste
reflektera kring vilka barn som vi möter på förskolan. Vad tänker vi
om barnen som börjar hos oss? Möter vi barn som vi tror att vi måste
lära ut saker till som måste aktiveras ? Eller möter vi barn som
är medskapare av sin egen kunskap och som vill och har lust att lära
- barn som gör sig själva delaktiga- kompetenta barn.
För att kunna göra tiden på förskolan
meningsfull och för att skapa förutsättningar för våra barn så
att de kan bli kompetenta medmänniskor måste vi reflektera kring
vår roll som pedagoger och kring vår egen praktiska teori.
- Man måste göra ett ideologiskt ställningstagande – detta avgör vad man riktar blicken mot.
- Man måste göra ett teoretiskt ställningstagande och reflektera kring hur man praktiserar detta. Om man exempelvis delar Vygotskijs socialkulturella syn på lärande bör man erbjuda en verksamhet där barn får möjlighet att göra tillsammans, visa varandra och att lära av varandra.
Vad händer när förskolebarnen lämnar
vår verksamhet och börjar i skolan? Tyvärr har jag upplevt att
flera av de värden som vi tycker är viktiga inte har någon plats i
skolan. Våra barn uppfattas som lite besvärliga. Man uppskattar inte egna tankar och viljor. Verksamheten ser
annorlunda ut. Förutsättningarna skiljer sig åt.
För att använda Loris Malaguzzis
ord...
/.../ Ett barn har hundra språk
(och därtill hundra hundra hundra)
men berövas nittionio.
Skolan och kulturen
skiljer huvudet från kroppen.
(och därtill hundra hundra hundra)
men berövas nittionio.
Skolan och kulturen
skiljer huvudet från kroppen.
Man ber barn;
att tänka utan händer
att handla utan huvud
att lyssna men inte tala
att begripa utan glädjen i
att hänföras och överraskas
annat än till påsk och jul.
att tänka utan händer
att handla utan huvud
att lyssna men inte tala
att begripa utan glädjen i
att hänföras och överraskas
annat än till påsk och jul.
Man ber dem:
att bara upptäcka
den värld som redan finns och
av alla hundra
berövar man dem nittionio
att bara upptäcka
den värld som redan finns och
av alla hundra
berövar man dem nittionio
Man säger dem:
att leken och arbetet
det verkliga och det inbillade
vetenskapen och fantasin
himlen och jorden
förnuftet och drömmarna
är företeelser
som inte hänger ihop /.../
att leken och arbetet
det verkliga och det inbillade
vetenskapen och fantasin
himlen och jorden
förnuftet och drömmarna
är företeelser
som inte hänger ihop /.../
Jag har svårt att förstå!
Enligt Tarja Karlsson Häikiö är det på
precis samma sätt i Reggio Emilia. Det kreativa och skapande arbetet
som sker i förskolorna i Reggio Emilia fortsätter inte när barnen
börjar skolan. Skolan i Reggio Emilia fungerar som vår skola.
Varför?
Jag vet att jag generaliserar.
Jag vet att det finns många goda exempel på skolor som har som mål att utbilda kompetenta medmänniskor och som inte skiljer huvud från kropp. Jag vill lyfta fram min dotters skola, Fridaskolan i Trollhättan, där man har som målsättning att utbilda tågluffare - inte charterresenärer...
Läs gärna artikeln i Pedagogiska Magasinet...
http://www.lararnasnyheter.se/pedagogiska-magasinet/2012/09/17/har-utbildas-framtidens-tagluffare
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar