Eftersom jag inte hade någon möjlighet
att vara med på förra veckans föreläsning om projektarbete i
Reggio Emilia, tänker jag att jag slår i hop mina reflektioner från
dels Mia Anderssons föreläsning om pedagogisk dokumentation och
mina egna erfarenheter om att jobba med projekt.
På min förskola har vi
försökt att utveckla vårt arbete med den pedagogiska
dokumentationen. Vi har läst litteratur och reflekterat tillsammans
i arbetslaget. Vi har diskuterat och försökt att komma fram till en
metod som fungerat för oss.... men det har inte fungerat och vi har
inte kommit vidare.
Många frågor har väckts...
- Vad ska vi dokumentera?
- Varför ska vi dokumentera?
- För vem ska vi dokumentera?
- Hur ska vi dokumentera?
- Hur ska vi hinna dokumentera?
- Vad ska vi göra med dokumentationen?
Vi har varit ett stort, lite spretigt
arbetslag som försökt att bena i dessa frågor. Med spretigt menar
jag att våra pedagogiska förhållningssätt skiljer sig åt och att
det ibland uppstått situationer då vi har haft skilda sätt att
hantera och bemöta dessa på.
Vi har varit ålagda att arbeta
med dokumentation på fler sätt än det sätt vi har önskat , bla. portfolio, TRAS och nu också digital dokumentation. Dokumentationen
har således fokuserat mer på individens lärande istället för på
gruppens lärprocess. Någon tid att reflektera över och låta
dokumentationen bli ett underlag för att utveckla vår verksamhet
har inte funnits. Dokumentationen har mest använts för att visa upp
vår verksamhet. Det har varit svårt att få planeringstiden att
räcka till.
Nu har vi fått till oss att
planeringstiden ska kallas reflektionstid. Vad betyder egentligen
det?
När Mia Andersson sa att
reflektionstiden är
barnens tid så tänkte jag: Ja! Så ska det ju vara. Så måste
vi tänka. Den tiden ska bara användas till att reflektera
tillsammans med mina kollegor men också tillsammans med barnen. Man
måste ge tillbaka dokumentationen till barnen. Barnen ska utveckla
projektet vidare. ”Barnen driver projekten om man låter dem
involveras”. Man måste våga göra kullerbyttan och våga följa
barnens frågor och tankar även om man inte vet vart det tar vägen.
Reflektionstid... Tid att reflektera! Tid att prioritera...
Att vår pedagogiska dokumentation inte
har fungerat har lett till att det har varit svårt att arbeta
med projekt som utgår från barnen. Vi har arbetat med mer eller
mindre lyckade gemensamma teman på vår förskola. Vårt största
misstag tror jag har varit att vi har haft fel ingång i projekten.
Vi har valt att utgå från målet i stället för syftet. Malin
Kjellander sa på en föreläsning att när man väljer ett projekt
måste man formulera en bärande idé, ett syfte. Den ska sedan
fungera som en rikting och kompass under projektets gång.
Mia Andersson menade att vi
pedagoger ofta har för bråttom och vill vidare i processen. I detta
känner jag igen mig väldigt väl. Man vill hinna med så mycket att man
inte märker att man förlorat barnens uppmärksamhet,nyfikenhet, intresse och delaktighet
på vägen – och projektet har dött... Varför har man så
bråttom? Stanna upp. Lyssna. Var medupptäckare. Se hur barnens
ansikten ser ut!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar