Återigen har jag varit på en fantastisk träff med min studiegrupp. Fantastiska pedagoger och snart färdigutbildade ateljeristor. Jag hoppas att vi kan hålla kontakten när kursen är slut och fortsätta våra reflektioner...
Denna gång diskuterade vi boken "Från kvalitet till meningsskapande" av Gunilla Dahlberg. Följande text är ett protokoll från vårt litteraturseminarium.
Vi diskuterar vad som är förskolans
sanna roll? Att det är en rättighet till att få vistas i
förskolan, och att det är en mötesplats och ett forum där barnen
kan mötas och få en chans att utveckla sina relationer och tankar.
Vi pratar om dessa stora diskussioner som ofta blir om tex
15-timmarsbarn, och hur länge de ska få lov att vara på förskolan.
Istället för att ändra sitt synsätt så att det är en plats dit
vi välkomnar och bjuder in. Vi läser i boken om att det mänskliga
mötet är grunden för pedagogik såväl som för etiska relationer,
och att det då blir förskolans ”sanna” roll att underlätta och
åstadkomma dessa möten (s 121).
Vi är rörande överens om att
detta är en sanning som vi alla vill leva efter, men vi känner att
vi möter motstånd. Motstånd som kommer från både personal,
föräldrar och chefer. Hur ska vi göra för att få till denna
förändring? Vi behöver öppna upp för diskussioner, att vi
tillsammans synliggör vad det är för maktkamper som utspelas kring
förskolan och dess tradition. Vad vill vi ha kvar för traditioner,
synsätt och arbetssätt- och vilka vill vi rata?
Vi kommer också in på vad för sorts
barnsyn som finns kring och i oss, samt bemötandet mot föräldrar.
Det är lätt att det blir diskussioner kring hur föräldrar lämnar
sina barn, tider och arbetssituationer. Detta blir en direkt länk
gentemot vårt bemötande mot barnen, samtal kring familjerna behöver
hållas professionella och genomtänkta. Vi känner också att det
lätt blir tankar kring barnen utifrån hur personalen upplever
barnens föräldrar, här är det viktigt att vi diskuterar vårt
bemötande och förhållningssätt. Allt detta präglar vår och
barnens tid tillsammans.
Vidare kommer vi in på diskussioner
kring prestation samt kvalitetstänk. Vi jämför hur det var förr
innan det blev så mätbart och många mål både från oss själva
men även ifrån politikerna. Det är rotat i oss att vi ska
producera, samtidigt som vi är i ett skifte där tiden för barnen
ska vara meningsskapande. Vi kommer in på frågor som handlar om
politik, makt och att det är mycket som handlar om barnens
rättigheter. Hur organiserar vi upp verksamhetenen, planeringstid
samt mötestid? Vad är det vi ska lägga vår tid på inom
verksamheten?
Det är också intressant att diskutera vad politikerna
lägger vikt vid med sina olika målsättningar samt ekonomiska
resurser. Även deras tankar utifrån vad de vill ha för barn i
samhället i framtiden. Vi vill att tiden ska formas utefter barnen
och deras behov, deras tankar och vad de vill ha ut av sin tid med
oss. Vårt uppdrag är att lyssna på barnen, även om detta stöter
sig med andras uppfattning om hur förskolan bör vara. Både vi i
personalen samt föräldrar kommer med egna förutfattade meningar om
vad en förskola ska vara- och detta behöver vi vara medvetna om.
Tankar som vi har med oss från hur det var när vi var små, hur
samhället såg ut då. Vilket i sitt led påverkar oss om hur miljön
och verksamheten bör och ska utformas. Det är en utmaning och
krafter som drar åt olika håll, men i slutändan är det ändå för
barnen vi är där.
Vi hamnar även i diskussioner kring Reggio Emilia och livsfilosofin vi får med oss därifrån. Alla
dessa tankar kring våra mänskliga rättigheter, vårt bemötande
och känslor kring varandra och med varandra. Vi alla upplever en
trygghet eller en övertygelse som vi vill förmedla till våra barn,
vi vill ingjuta denna trygghet samt få igång dessa diskussioner
tillsammans bland barnen, mellan barnen. Att få in dessa sätt att
tänka och leva in i våra små medborgare vilket då blir ett steg
in i samhället och dess utformning. Vi vill ha mer, vi vill lära
oss mer både som pedagoger men även som människor. Ändå känner
vi att vi redan har något att bidra med, och vi vill vara med och
fortsätta förändra och ser inte verksamheten idag som given.
Precis som det står i boken på s 186, håller vi med om att reggio
har skapat en praktik, genomsyrad av aktivt deltagande och av en
reflekterande kultur som värdesätter- men också problematiserar.
Men detta att vi är med och påverkar och gör ringar på vattnet
måste vi vara medvetna om, och vi får inte glömma att dessa ringar
mynnar ut och nya ska bildas. Våra tankar idag måste få lov att
ändras, vi måste tillåta oss att utvecklas från nu och framåt.
Beroende på vad som varit innan, kommer imorgon att ändras. Och att
känna en tillfredställelse i att inte alltid veta vad som komma
ska, att leva i en förändrad konsensus och tvetydighet. Vi vet inte
allt, vi prövar oss fram och lever i en visshet- medveten om att
förändring kommer att ske. Men när är omöjligt att veta.
Vi kommer in på den Andre, och
förhållanden som blir genom möten och upplevelser. Att ingen är
mästare och ingen är elev, som det står i boken på s 65. Den
andre är medmänniskan vi möter, och hur möts vi? Blir det genom
ett retoriskt samtal eller ett sokratiskt? Hur bemöter vi människor
som inte vill ha dessa funderingar tillsammans, som bara vill föra
över sina tankar och ”vinna” ett samtal? Där kan vi se vikten
av att det finns en ledare inom samtalen, så som det är inom
sokratiska samtal. Vi känner också att alla behöver vilja vara
delaktiga i verksamhetens vision, och ta sitt eget ansvar för
utveckling. Vi anser att vi alla behöver en ansvarskänsla kring
verksamheten och detta utgår från vårt inre. Ett ansvar som gör
att vi kan förstå att vi är delaktiga. Men det är så lätt hänt
att vi lägger över ansvaret på barnen i vår verksamhet, men vårt
ansvar handlar också om att utgå ifrån oss själva och hur vi
utformar vår verksamhet.
Vi hade kunnat diskutera många fler
ämnen som berörs i boken, men väljer att avsluta här. Vi bubblar
och diskuterar, vi blir upprörda och vi skrattar. Men vi är eniga
om att denna bok borde läsas av alla i början på denna utbildning.
Den berör och sätter fart på tankarna som ingen bok förr!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar